Camino Real Shopping Mall in Lima, Peru
AMIL Room 1: Reynaldo Luza's almost abstract Landscapes
Reynaldo Luz (Perú, 1893-1978)
Pinturas de Paisaje / Landscape Paintings, 1950-1975
Óleo sobre tela / Oil on canvas
transition between Room 1 (Luza) and Room 2 (Moncloa)
AMIL Sala 2 / Room 2 Benjamín Moncloa's Inca Pop
Benjamín Moncloa (Perú, 1927)
Pintura Abstracta / Abstract Painting, 1956-1959
Óleo sobre nordex / Oil on chipboard
AMIL Sala 3 / Room 3: Rodriguez Larraín Chapel
Emilio Rodriguez Larraín (Perú, 1928)
18 Pinturas / 18 Paintings, 2007-2010
Acrílico sobre tela / Acrylic on canvas
David Zink Yi (Perú, 1973)
Sin Título (Architeuthis) / Untitled (Architeuthis), 2010
Cerámica cubierta con bronce y plomo, jarabe, tinta / Ceramic coated with copper and lead, syrup, ink
Mario Testino (Perú, 1954)
Aguadulce, 1998
Impresión digital / Digital print
Juan Enrique Bedoya (Perú, 1966)
Sin Título (4 fotografías) / Untitled (4 photographs), 1992
Impresión en gelatina de plata / Gelatin silver print
Gilda Mantilla (Perú, 1967)
Botánica muda / Mute botanics, 2005
Acrílico sobre papel / Acrylic on paper
Gilda Mantilla y Raimond Chaves
Mapa itinerario y Mapa mudo / Itinerant map and Mute map (de la serie / from the series Dibujando América), 2007
Lápiz de color sobre papel / Coloured pencil on paper
Raimond Chaves (Colombia, 1963)
Luz de Lima / Light of Lima, 2007
Grafito sobre cartulina / Graphite on cardboard
Rosario López (Colombia, 1970)
Paracas #2 y #4, 2005-2007
Impresión digital / Digital print
and
Juan Javier Salazar (Perú, 1955)
Esteras, Cuartuchos, 2005
Esteras, ruedas / Straw mats, wheels
Armando Andrade Tudela (Perú, 1975)
Base (London) #1, 2010
Concreto y aluminio / Concrete and aluminum
Block (London) #1, 2010
Concreto, perspex, metal / Concrete, perspex, metal
Triángulos / Triangles #1, #5, #6, #7, 2008
Acuarela sobre papel / Watercolour on paper
Philippe Gruenberg y Pablo Hare (Perú, 1972 / Perú, 1972)
Residencial San Felipe, 2003 (interior and exterior photographs of the San Felipe Housing estate)
Impresión lambda / Lambda prints
one of the empty shops of Camino Real
the old ice cream parlour
assume vivid astro focus (avaf) (Brazil, 1968)
Trannie Mask takes the bus to Tokyo #3, 2006
Cortina de cadenas coloreadas / Coloured chain curtain
Gilda Mantilla y Eliana Otta (Perú, 1967 and Perú, 1981)
BOUTIQUE ATRACTIVE (La seguridad que tus años juveniles necesitan) / (The self assurnes your teenage years need)
Proyecto comisionado / Commissioned work on their 80s memories at the shopping mallAlberto Borea (Perú, 1979)
Maneras de caerme / Ways of falling, 2008-2010
Serigrafía sobre tela / Silkscreen on canvas
Eduardo Hirose (Perú, 1975)
Selección de fotografías de diferentes series / Selection of photographs from different series, 2000-2011
Jerry Martin (Colombia, 1976)
Sinergia 1, 2011
Madera, papel / Wood, paper
Matías Duville (Argentina, 1974)
Selección de obras / Selection of Works, 2004-2012
Tinta sobre seda / Ink on silk
Tierra sobre papel / Mud on paper
Eduardo Basualdo (Argentina, 1977)
Cíclope / Cyclops, 2009
Aluminio, árbol, motor, cable, bombilla, tierra / Aluminium, tree, motor, cable, light bulb, earth
Guillotina horizontal / Horizontal guillotine, 2009
Madera y motor / Wood and motor
Inkarri meets Mao
Jose Carlos Martinat (Perú, 1974)
Inkarri, 2005-2007
Fibra de vidrio, musgo, impresoras térmicas / Fiberglass, moss, printers
Gilda Mantilla y Raimond Chaves (Perú, 1967 / Colombia, 1963)
Sin título (Pancarta roja) / Untitled (Red banner), 2010
Madera, cartón reciclado rojo / Wood, red recycled cardboard
Alfredo Márquez (Perú, 1963)
Disappearing Maos, 2010-2011
Serigrafía y acrílico sobre tela / Acrylic and silkscreen on canvas
The old Money Exchange shop
Fernando Bryce (Perú, 1965)
Vista parcial del interior de una de las tiendas Monterrey, Lima / Partial view of the interior of one of the shops of Monterrey, Lima, 1998
Serigrafía sobre papel / Silkscreen on paper
and
Quién hubiera pensado que ganaría tanto dinero… / Who would have thought that I would earn so much money…, 1997
Tinta sobre papel / Ink on paper
Claudia Martinez Garay (Perú, 1983)
Sistema solar / Solar system, 2011
Monedas / Coins
Juan Javier Salazar (Perú, 1955)
Por fin algo mejor que el dinero / Finally something better than money, 2009
Papel de algodón / Cotton paper
Philippe Gruenberg (The Trophy Room)
(Perú, 1972)
Sin título / Untitled (de la serie / from the series Primera Profesional), 2006
Impresión lambda / Lambda print
photocopies of selected passages of Benjamin's Arcades relating to the different works, taped around the Camino Real shopping mall
parallel exhibition guide: selected fragments of Benjamin's Arcades Projects which relate to the experience of the shopping mall, the collector, the collection. Passages selected and booklet edited by Iosu Aramburu
and the Camino Real plan, showing the different empty shops transformed into exhibition spaces
more empty spaces at phantasmagoric Camino Real
during installation:
Iosu and Franz working hard preparing exhibition guide and plan
Jerry installing his work
Raimond and Gilda assembling their banner
David preparing the squid's ink
the caretaker of the shops at Camino Real, now transformed into the director of the Camino Real underground museum
Benjamin Moncloa in front of his work
artists Marquez, Martinat and Hare
and the Camino Real dream team: Juan Luis Balarezo, Renzo Gianella and Iosu Aramburu
THE CAMINO REAL ARCADES / LOS PASAJES DEL CAMINO REAL
(scroll down for spanish)
CENTRO CAMINO REAL
The Camino Real shopping mall in Lima, Peru was inaugurated on the 25 of November of 1980 by president Fernando Belaunde Terry. When it opened it was the biggest and most elegant shopping centre of all Peru. It was here where many Peruvians during the eighties had access to the lifestyle promoted by international modernity. Centro Camino Real had around 200 shops and boutiques and two cinemas, which were inaugurated with the premiere of the film ‘Apocalypse Now’. On the 8 of October of 1992, Camino Real suffered a terrorist attacked by Sendero Luminoso, which happened a month after the capture of its leader Abimael Guzmán. There were no victims but huge material losses. The after effects of the violent act, together with the later apparition of newer and more modern shopping malls contributed to the current deterioration of the place, which today exists in a state of semi abandonment with only some shops still functioning, with its corridors empty of human transit, and the Centro Camino Real transformed into a ghost of what it once was.
THE EXHIBITION
The exhibition at the Centro Camino Real is inspired by Walter Benjamin's unfinished ‘The Arcades Project’, written between 1927 and his death escaping from Nazism in 1940. Benjamin’s Arcades project was an encyclopaedic attempt to celebrate, describe, classify and critique modernity through Paris’ XIX century shopping arcades. For Benjamin, the commercial arcades were ‘a world in miniature’, and an egalitarian machine where the population could has access to modernisation and its commodities. Using Benjamin’s Arcades as a departure point, the exhibition occupies unused shops in the lower ground floor of Camino Real using them as places where to display mainly the works of contemporary artists from Peru.
In parallel, inside AMIL’s main space, three artists that have been central figures within the development of art in Peru and which have not always had the presence and recognition they deserved are brought to the foreground: Reynaldo Luza (1893-1978), Benjamín Moncloa (1927-) y Emilio Rodríguez Larraín (1928- ). Luza constantly explores the shades and chromatic intensities of the landscape of the Peruvian coast, meanwhile Moncloa is one of the main representatives of a very particular Peruvian geometric abstraction. Finally, the recent paintings of Emilio Rodriguez Larraín continue questioning his own artistic language and taking his own abstract painting to new directions.
AMIL
AMIL is an art exhibition space and a project which aims to share a selection of art works from different private art collections existing in Lima. Without being a public space, AMIL is open to visits by individuals or groups interested in having first hand contact and knowledge of art works produced by Peruvian and International artists.
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CENTRO CAMINO REAL
El Centro Comercial Camino Real en Lima, Perú, fue inaugurado el 25 de noviembre de 1980 por el presidente Fernando Belaunde Terry. En su momento fue el más grande y elegante centro comercial de todo el Perú. Fue aquí durante los ochentas, donde muchos peruanos tuvieron acceso al modo de vida promovido por la modernidad internacional. El Centro Camino Real tenía alrededor de 200 tiendas y boutiques, así como dos Cinemas que fueron inaugurados con la premier de la película Apocalipsis. El 8 de octubre de 1992 se produjo en Camino Real un atentado terrorista de Sendero Luminoso, a un mes de la captura de su líder Abimael Guzmán. No hubo víctimas, pero sí cuantiosos daños materiales. Este hecho violento unido a la posterior aparición de nuevos y mas modernos centros comerciales contribuyeron al deterioro actual del lugar, que hoy día se encuentra en estado de semi-abandono, con solo algunos locales funcionando, con largos corredores vacíos de transito humano, y con el centro comercial convertido en el fantasma de lo que alguna vez fue.
LA EXHIBICION
La exhibición en el Centro Camino Real esta inspirada por el inconcluso ‘Libro de los Pasajes’ de Walter Benjamin, escrito entre 1927 y su muerte escapando del Nazismo en 1940. El proyecto de los pasajes de Benjamin constituye un intento enciclopédico de celebrar, describir, clasificar y criticar la modernidad a partir de los pasajes comerciales del siglo XIX en Paris. Para Benjamin, los pasajes comerciales eran ‘un mundo en miniatura’ y una maquina igualitaria donde la población podía tener acceso a la modernidad y sus productos. Usando ‘los pasajes’ de Benjamin como punto de partida, la exhibición ocupa algunas tiendas desocupadas del piso inferior del Centro Camino Real y las utiliza para exhibir dentro de ellas obras, en su mayoría, de artistas contemporáneos del Perú.
En paralelo, dentro del espacio AMIL se traen a primer plano tres artistas que han sido figuras centrales en el desarrollo del arte peruano, y que no siempre han tenido la presencia y el protagonismo que sin duda merecen: Reynaldo Luza (1893-1978), Benjamín Moncloa (1927-) y Emilio Rodríguez Larraín (1928- ). Luza explora de manera constante los matices e intensidades cromáticas del paisaje de la costa peruana, mientras que Moncloa es uno de los principales exponentes de una muy particular abstracción geométrica peruana. Finalmente las pinturas recientes de Emilio Rodríguez Larraín, continúan cuestionando su propio lenguaje artístico y llevando a nuevos rumbos su pintura abstracta.
AMIL
AMIL es un espacio y un proyecto de arte que busca compartir distintas selecciones de obras provenientes de algunas de las colecciones privadas de arte contemporáneo que existen en Lima. Sin ser un espacio público, AMIL está abierto a ser visitado por individuos o grupos interesados en conocer de primera mano el trabajo de artistas peruanos y extranjeros.
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Créditos de la Exposición / Exhibition Credits
Curador / Curator
Pablo León de la Barra
Producción / Production
Renzo Gianella and Juan Luis Balarezo
Asistente de curaduría e investigación / Assistant curator and research
Iosu Aramburu
Diseño y montaje sala AMIL / AMIL design and hanging
Juan Carlos Burga
Montaje Centro Camino Real / Centro Camino Real hanging
Sergio Jorquera, Jorge Ciriaco, Rafael Bellido
Diseño gráfico / Graphic design
Franz Marruffo
Agradecimientos / Thanks
Centro Camino Real, Ignacio Alvarado, Mauricio Condori, Luis Padilla, Rosario Rázuri, Gumercinda Robles y/and Joel Yoss
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ReplyDeleteFelicitaciones Pablo! Quedo genial.
ReplyDeleteGracias a ti JC!
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